Niagara Falls, Toronto, Montreal

View Our Destinations on kinethomas's travel map.

Vi krysset grensen mellom USA og Canada ved Niagara Falls. En kan se fossefallene fra begge sider, og begge sider er utstyrt med en liten by som selger alt du kan tenke deg av turisteffekter og mat.
Canada-siden var helt klart best, men vi tibrakte en natt i hvert land.

Til opplysning; selv om ikke Niagara Falls er så høyt, er det det fossefallet der det faller mest vann per sekund. Det var en sinnsyk mengde vann som tordnet ned hele tiden, og hele landsbyen hadde som et resultat av dette ganske høy luftfuktighet for å si det sånn... Damp overalt!
Vi kjørte også opp til Toronto, og fikk shoppet "litt"... Masse butikker og billige priser. Byen ligger rett ved Lake Ontario, som er en av de "Great Lakes" i Amerika. Flott innsjø, og det er også en øy rett utenfor byen. Desverre var vi i byen for sent på året til at det var ferjer som gikk dit, for vi har i ettertid fått høre at det er veldig fint der ute.
Reisen gikk videre til Montreal, og på vei dit var vi ute for noen merkelig.
I det vi kjørte inn i delstaten Quebec fra delstaten Ontario, skiftet alle skilt fra å stå på engelsk til å stå på fransk. Vi visste jo at det var mange fransk-kanadiere i Montreal, men at skiftet var så brått var veldig rart. I Montreal snakket alle fransk, og det var nesten som vi var i Paris. Strange...

Vi kjørte så over til USA igjen, siden vi skulle fly ut av New york igjen noen dager senere.

Posted by kinethomas 10:09 Archived in Canada Tagged lodging Comments (0)

The Big Apple, D.C, Pennsylvania

View Our Destinations on kinethomas's travel map.

Alle har jo sett bilder fra New York, og vi hadde lenge hatt lyst til å reise til byen. Etter å ha vurdert forskjellige land, landet vi på et gjensyn med landet "over there". NY var ganske annerledes enn California.
Vi tilbrakte først noen dager i The Big Apple, og fikk med oss både Times Square, Frihetsgudinnen, Central Park, Ground Zero (der World Trade Center tårnene sto), Wall Street og Ellis Island. NYC er en utrolig kul by der en aldri får sett alt og aldri går lei.

Etterpå dro vi ned til Washington D.C. og fant etter en stund det hvite hus (kremt... skulle ikke vært så vanskelig men...). Derfra gikk turen oppover i Pennsylvania mot Canada.
Penn var utrolig vakkert, med åskammer fylt til randen av trær med løv gnistrende i alle farger fra lysegult til knallgult og grønt. Skal noen besøke Pennsylvania er høsten absolutt best!

Posted by kinethomas 11:04 Archived in USA Tagged lodging Comments (0)

Dagstur i fjellene

Afrikas høyeste pub

Fra Sør-Afrika ble vi anbefalt å reise på dagstur inn i nabolandet Lesotho. Veien gikk öpp i Drankensberg Mountains, som er helt storslåtte! Vi reiste i en gruppe oppover på støvete veier som gikk opp opp opp. Midtveis til toppen begynte motoren i jeepen vi var med i å gi fra seg skumle lyder, særlig Thomas som har peiling på biler ble litt blek. Det er nok nesten verre når en kan tenke seg hva som kan være galt.. Til tross for dette kom vi oss opp på et vis. Vel inne i Lesotho satt vi og spiste på den puben i Afrika som ligger høyest over havet (2800 moh). Oppå fjellet var det som å gå inn i TV-aksjonen; masse barn med slitte tepper over skuldrene, boende i små runde hus. Vi ga litt penger til en av damene som bodde i landsbyen.

En liten anekdote;
På veien opp krysset vi jo grensen mellom Sør-Afrika og Lesotho. For et opplegg!
Grenseovergangen var en liten murbygning med håndskrevet skilt på utsiden. Passkontrollørene sto med krøllete stempelputer og vi fikk to stempler på en gang; et for turen inn i Lesotho og et for turen ut igjen. Sånn er det når en er på organisert dagstur og guiden og kontrollørene kjenner hverandre.. I tillegg fikk vi ett stempel for utreisen fra Sør-Afrika og ett for turen inn igjen. Totalt fire stempler på en dag med andre ord, det må ha vært rekorden til nå :-)

Posted by kinethomas 10:46 Archived in Lesotho Tagged transportation Comments (0)

Jobbtur til Sør-Afrika

Endelig forlot vi Europa igjen!

View Our Destinations on kinethomas's travel map.

Gjennom jobben i x-plore fikk jeg (Kine) blant annet ansvaret for Sørlige Afrika som destinasjon. Etter bare noen måneder i firmaet var jeg så heldig at jeg fikk reise til Sør-Afrika.
x-plore har frivillighetsarbeid i det sørlige Afrika. Du kan lese mer om jobbdelen av turen HER.

Etter at jeg var ferdig med jobbdelen av turen min, kom Thomas nedover og vi reiste rundt i "The Rainbow Nation" i to uker sammen.

Posted by kinethomas 10:20 Archived in South Africa Tagged business_travel Comments (0)

Paris

View Our Destinations on kinethomas's travel map.

I anledning mamma (Sonjas) 60-årsdag fant vi ut at vi måtte finne på noe spesielt, og vi hadde stadig hørt henne snakke om at hun aldri hadde vært i Paris. Mamma har reist mye i Frankrike gjennom jobben, men hadde kun vært på flyplassen før denne turen.

Skjærtorsdag reiste vi avsted grytidlig med Air France sin avgang fra Oslo. I fem dager til ende nøt vi atmosfæren og fikk sett blant annet Eiffeltårnet, Sacre Ceure (er det stavet riktig tro, det er ihvertfall en flott kirke), Montmatre, tur på Seinen og mye annet. Vi fikk også i oss (litt for mange) croassanter.... Quartier Latin (Latin Quarter) var også veldig spesielt med trange gater og mange koselige restauranter.

Mamma var veldig fornøyd med årets bursdagsgave... Takk for turen mamma!

Posted by kinethomas 10:33 Archived in France Tagged family_travel Comments (0)

(Entries 31 - 35 of 40) « Page .. 2 3 4 5 6 [7] 8 »